Тенденциите в коледните подаръци тази година

Публикувано: 11.11.2011

Може би най-масовата шопинг истерия за подаръци протича през зимния период около Коледа и Нова година. За да проследим кои са основните тенденции за 2011 в процеса по избирането на подаръци, ще разгледаме данните от последното проучване на Делойт за тази година, направено на базата на допитване до 18,354 потребители, представляващи 18 европейски страни. За съжаление българите не са сред направената извадка, но независмо от това любопитството към пазаруването на нашите съседи, подхранва интереса ни да надникнем в резултатите от направеното допитване.

 

Нека започнем с най-желаните подаръци през 2011 в Европа: 52% от анкетираните избират като подарък първенец – книгите, като в Белгия и Франция това място се заема от дадените пари в брой. Това си е строго следвана тенденция още от 2008 година насам – челните позиции са неизменни и днес като любимото четиво и малко екстра кеш не падат  надолу в калсацията и не са тясно обвързани с доходите и образованието на анкетираните. Когато заговорим за подарък за приятел, обаче, отговорите са различни: козметика и перфюмерия са първият избор на 64% от участниците като Финландия и Франция се разграничават от общото мнение – предпочитайки сладкото изкушение – шоколада. Наблюдава се тенденция по-възрастните да предлагат кеш по коледните празници, което напълно удовлетворява пък по-младите според анкетата.

 

Резултатите показват, че всеобщото мнение е, че проучването и сравняването на различните опции за подаръци – тоест процесът на планиране преди пазаруването –ще се извърши както посредством онлайн източници, така и ще се действа по традиционния метод – разходка по магазините. Но за действителната покупка, повече от половината анкетирани предпочитат да я направят от реален магазин вместо през Интернет.

 

Интересно е да се споменат и кои са източниците, които повлияват на мнението на търсещите потребители – в 37% от случаите това се оказват социалните медии като Фейсбук и Туитър – среавнително ниско влияние спрямо останалите фактори, 58% пък заемат търсачките, около 59% са отделени на маркови доставчици, 63% за онлайн магазините и 50% грабват сайтовете, който сравняват различни сходни оферти. По младите участници предпочитат повече блоговете и форумите, а 35-64 годишните залагат на рекламните е-мейли, било то поискани или не.

 

Масово мнение, че днес търговците е наложително да намалят цените си, за да повишат потребителския интерес. Някои държави, обаче, като Германия и Полша недостатък виждат в не добре развитата електронна търговия, Словакия може би е единствената страна, която е отбелязала проблема с нивото на обслужване на клиента.

 

Последна интересна тенденция, която ще споменем е бумът на подаръчните ваучери. Срванително популярен подарък, който има и своите недостатъци, сред които анкетираните отбелязват: не достатъчно голям избор в дадения магазин, както и ограничения период, в който трябва да се изхарчи ваучерът. По-голяма свобода предлагат дадените пари в брой, затова и този тип подарък изпреварва ваучерите и заема челни позиции в класацията за подаръци на 2011.